Lata 50. XX wieku. “Nowoczesny” to synonim kosmicznego i wygodnego stylu, era atomu jest u szczytu swojej popularności wzbudzając jednocześnie fascynację i strach, a na ekranach kin oglądać można Marylin Monroe, Audrey Hepburn i Marlona Brando.
Ostatnia dekada XX wieku przynosi wiele zmian w popkulturze. Neonowe ubrania, potargany jeans i nisko opuszczone spodnie w klimacie hip-hopowym stają się symbolem amerykańskiego stylu. Rozwój kultury masowej sprzyja rozkwitowi mody fast fashion, która szybko reaguje na zmieniające się trendy, oferując modne, ale często krótkotrwałe rozwiązania.
Z pragnienia ucieczki od nieubłaganie nadciągającej tandety w 1995 powstaje ona – ponadczasowa Dita.
Zaledwie 3 lata po wypuszczeniu pierwszej kolekcji przeciwsłonecznej, okularami Dita zaczęły interesować się gwiazdy. Miało to związek z wypuszczeniem kolekcji męskiej, w której znalazły się modele Double Agent i Agent 99, sprzedawane w bestsellerowym nakładzie praktycznie od momentu premiery. Pierwszy tak znaczący rynkowy sukces skłonił dwójkę przyjaciół do obrania drogi, która w dalszej perspektywie zapewniła Dicie miano marki luksusowej.
W 1999 roku produkcja okularów przeciwsłonecznych Dita została przeniesiona do Japonii co pozwoliło na rozwinięcie badań materiałoznawczych oraz usprawnienie procesu projektowania kolejnych kolekcji okularów.
Z umiłowania dla klasyki
Założyciele marki Dita – Jeff Soloiro i John Juniper przyjaźnili się już od czasów przedszkolnych. Byłoby ogromnym niedopowiedzeniem twierdzić, że Jeff i John mieli doświadczenie w projektowaniu mody. Przed założeniem swojej luksusowej marki okularowej zajmowali się profesjonalnie filmem i fotografią snowboardową. Rozczarowani coraz niższymi aspiracjami artystycznego świata, postanowili własnoręcznie stworzyć markę, która hołdując Złotej Erze Hollywood da swoim odbiorcom namiastkę tego niezwykłego okresu w historii kultury.
Szukając natchnienia do pierwszej kolekcji okularów Dita, na własną rękę odwiedzali amerykańskie vintage shopy w poszukiwaniu perełek z poprzednich epok. Ich uwaga padła wówczas na hipnotyzujące oprawy z charakterystycznym dla lat 50. wykończeniem typu cat eye (kocie oko). Niezwykłe znalezisko stało się główną inspiracją do stworzenia pierwszej kolekcji marki Dita, w której znaleźć można było między innymi kultowy model Jackie O z przesadnie wyciągniętymi ku górze zewnętrznymi kącikami i przeskalowanymi soczewkami.
100 lat jakości
Sol Moscot pomagał ojcu w prowadzeniu sklepu od 15. roku życia. Gdy przejął stery firmy, sklep z Rivington Street 94 został przeniesiony na Orchard Street 118. Wybór nowej lokalizacji nie był przypadkowy. To właśnie tutaj na początku XIX Hyman sprzedawał swoje pierwsze oprawki. W taki sposób róg Orchard i Delancey Street stał się domem dla marki Moscot na kolejne 80 lat.
W 1951 roku kolejne pokolenie Moscotów – Joel, syn Sola – zaczęło angażować się w rodzinny biznes. Dzięki swojej charyzmie, profesjonalizmowi i oddaniu, Joel szybko zyskał uznanie i szacunek wśród klientów. Poza zajmowaniem się bieżącymi sprawami związanymi z prowadzeniem sklepu, swoją rozległą wiedzę i umiejętności przekazał kolejnemu, 4. już pokoleniu Moscotów.
Designed in the USA. Made in Japan.
Johna i Jeffa nigdy nie satysfakcjonowała przeciętność. Od początku swoimi staraniami dążyli do perfekcji i uzyskania jak najwyższej jakości swoich okularów przeciwsłonecznych i korekcyjnych. Ciężko znaleźć równie dopracowane okulary co Dita. Marka stawia wyłącznie na najwyższej jakości materiały: 18-karatowe złoto, białe złoto czy japońskie włókna celulozowe (acetaty).
Okulary Dita są nie tylko piękne i trwałe, ale także wygodne. Dzięki zastosowaniu lekkiego tytanu, który jest aż trzykrotnie lżejszy od popularnie stosowanej stali nierdzewnej, a do tego niesamowicie trwały i giętki zarazem, oprawki Dita pozostawiają daleko w tyle konkurencję. Każdy model okularów jest dodatkowo wyposażony w antypoślizgowe gumowe noski oraz wyprofilowane zauszniki.
Zaawansowana technologia
soczewek
Dita prezentowała początkowo wyłącznie okulary przeciwsłoneczne z wyrazistymi żółtymi i akwarymanowymi soczewkami. Dopiero w 2006 roku w ofercie pojawiły się również oprawki do okularów korekcyjnych.
Obecnie okulary przeciwsłoneczne Dita dostępne są w wersjach z trzema rodzajami soczewek, dostosowanymi do różnych warunków: na lądzie, wodzie i w powietrzu. Soczewki są pokryte powłoką odporną na wodę i olej, z właściwościami antyrefleksyjnymi, utwardzającymi, redukującymi odblaski i ułatwiającymi utrzymanie czystości bez pogarszania widoczności kolorów.
Okulary przeciwsłoneczne
i korekcyjne Dita Eyewear – luksus dla wybranych
Mało kto kojarzy obecnie Ditę z czymś innym niż okulary Dita Eyewear. Odważne kroki, które podjęła para założycieli pozwoliły ich marce na zdobycie międzynarodowej rozpoznawalności, która sławą przebiła nawet swoją muzę.
Na kilka lat przed założeniem marki, gdy cała koncepcja znajdowała się jeszcze w sferze marzeń, John Juniper miał okazję spotkać się z jedną z ciekawszych postaci świata sztuki performatywnej – Ditą Von Tesse. Magnetyczny styl królowej burleski oraz jej zamiłowanie do stylu retro wręcz idealnie korespondowały z wizją Jeff’a i Johna, w związku z czym poprosili Ditę o możliwość użycia jej nazwiska w nazwie swojej przyszłej firmy. Po niemal 3 dekadach od tego wydarzenia, Dita zyskała status marki luksusowej, a jej założyciele mogą cieszyć się mianem jednych z najbardziej wpływowych projektantów okularów na świecie.
Okulary przeciwsłoneczne wybierane przez celebrytów
Przed 2015 rokiem firma miała swoje sklepy stacjonarne jedynie w Kaliforni i Nowym Yorku. Ostatnie dziesięciolecie okazało się jednak niezwykle płodne i doprowadziło do utworzenia nowych lokalizacji w Europie, Australii i Japonii.
Wśród najczęściej wybieranych modeli marki Dita znajdują się nie tylko męskie okulary Double Agent i Agent 99, ale także damskie pilotki Talon, które nosiła piosenkarka i aktorka Jennifer Lopez. Fason wayfarer zyskał popularność dzięki gwieździe muzyki R&B, Usherowi, natomiast okulary Flight 006 z kwadratowymi oprawkami i personalizowanymi soczewkami w delikatnym niebieskoszarym kolorze stały się ulubionym akcesorium Tonego Stark’a (Robert Downey Jr.) w filmie Avengers: Wojna Bez Granic.